Een kijkje in de auto. Dat grote ronde ding
aan de linkerkant is het stuurwiel. Als je naar links draait, dan gaat de auto naar
links en als je naar rechts draait gaat de auto naar rechts, tenminste als de auto
vooruit beweegt. Houd het stuur zo veel mogelijk met 2 handen vast omdat het stuur
uit je handen kan slaan als de wielen van de auto iets raken. In het stuur zit een
airbag. Dit is een opblaasbaar kussen dat in geval van een aanrijding min of meer
in je gezicht ontploft, en je zo de klap van een aanrijding bespaart. Zorg er wel
voor dat je jouw riem draagt, want anders heeft een airbag weinig zin. Je komt dan
met je hoofd tegen het dak aan en loopt alsnog hoofdletsel op. Ook de bijrijder
heeft een airbag, en let er dus op dat ook je bijrijder de gordel draagt. Achter
in de auto zitten ook nog een paar airbags, dus het is zeker belangrijk dat ook
ALLE passagiers een gordel dragen!
Ga met je muis over de foto om de betekenissen
te zien, klik voor uitgebreidere informatie.
Achter het stuur zitten
de meters en waarschuwingslampjes. We kijken van links naar rechts op de volgende
foto.
We zien hier links de snelheidsmeter, deze
geeft de huidige snelheid aan in kilometers per uur. Rechts is de toerenteller. Deze geeft het aantal omwentelingen van de
motor aan per minuut. Als de motor koud is dan zullen dit er bij stationair draaien
ongeveer 1000 zijn. De naald staat dan dus bij de 1. In de
snelheidsmeter zit de kilometerteller en de trip-kilometerteller. Met een hendeltje kan de tripafstand/dagteller
op 0 gezet worden.
Helemaal links zien we een aantal waarschuwingslampjes,
ook helemaal rechts. De rode waarschuwingslampjes geven storingen aan, de oranje
waarschuwingen. Het is normaal dat deze lampjes branden als de auto op contact wordt
gezet zodat gecontroleerd kan worden of deze lampjes werken. Een goede automobilist
controleert dit! Ook word je geacht de betekenis van deze lampjes te kennen en weet
hoe te handelen als zo'n lampje tijdens de rit gaat branden.
In de tellers bevinden zich de informatie displays.
Raadpleeg het handboek voor hoe en welke informatie kan worden afgelezen.
Dit is de binnenspiegel, hiermee
kun je het verkeer achter je in de gaten houden, een goede bestuurder weet altijd
wat er achter 'm gebeurt! Gebruik ook altijd de rechter buitenspiegel, zeker als
je rechtsaf slaat en vergeet niet over je rechterschouder te kijken, daar kan ook
iets of iemand zitten waar je niet overheen wilt rijden. En die zie je niet in de
binnen of rechter buitenspiegel. Met de andere twee spiegels kan Rob het verkeer
achter in de gaten houden en met dat spiegeltje rechts kan Rob je ogen zien en kijken
of je wel goed oplet.

Dit paneel zit in midden
boven in de auto. En hiermee kun je de binnenverlichting (3) bedienen, of een kaartleeslampje (1) en (2)
aan of uit zetten.

Hier zie je het contactslot (links)
en de sleutel (rechts) Druk de sleutel helemaal in het contactslot om de
auto "aan" te zetten. Druk op de startknop erboven om de motor te starten, druk
nogmaals op deze knop om de motor uit te zetten.
Op de sleutel vinden we een aantal knoppen, om de deuren
te vergrendelen en te ontgrendelen, de kofferbak te openen en een paniek knop (3 seconden lang indrukken om te activeren, of 2 keer snel achter elkaar drukken).

Bediening van de ventilatieopeningen,
Alarmverlichting inschakelen, nog een ventilatieopening en nog
een knopje om de ventilatie de bedienen. De alarmverlichting kun je met het driehoekig knopje inschakelen,
maar let wel op dat dit niet betekend dat je op de stoep mag parkeren! Dus alleen te gebruiken wanneer
er gevaar dreigt. Ook bij een aanrijding zal de alarmverlichting automatisch inschakelen.

Om niet te verdwalen zit er in de
auto een navigatiesysteem. Programmeer je bestemming voordat je wegrijd en je krijgt
gedurende je reis continue gesproken instructies.

Middenconsole, hier kun je de
verwarming / airconditioning mee bedienen. De radio, cd speler en nog meer instellingen.

Versnellingspook, deze auto heeft wel
6 versnellingen, en een achteruit. (R = reverse)

Aan de linkerkant van het
stuur vinden we de richtingaanwijzer. Dit is een multifunctionele knop waarmee behalve
de richtingaanwijzers ook het grootlicht bediend kan worden. Bewegen we de hendel
naar beneden dan gaat de linker richtingaanwijzer knipperen, de hendel blijft zo
staan totdat het stuur gedraaid is en zal dan vanzelf weer in de ruststand komen.
Bij het naar boven bewegen van de hendel zal de rechter richtingaanwijzer gaan knipperen
Trekken we de hendel naar ons toe dan gaat het groot licht aan. Drukken we de hendel
weer terug dan gaat het groot licht weer uit. Door de hendel nu een klein tipje
naar ons toe te trekken dan gaat het groot licht ook aan maar zal de hendel niet
in deze stand blijven staat. Het groot licht gaat dan weer uit. Dit wordt gebruikt
om te seinen naar medeweggebruikers dat ze op moeten letten! Als het groot licht
brand dan gaat op het dashboard een blauw waarschuwingslampje branden om de automobilist
te laten weten dat hij met groot licht rijdt. Pas dit alleen toe op hele donkere
wegen en let goed op tegenliggers. Schakel het grootlicht onmiddellijk uit als je
een tegenligger tegen komt, hij kan namelijk worden verblind door het felle licht.
Door de richtingaanwijzer niet helemaal naar links (beneden) of rechts (naar
boven) te bewegen gaat de richtingaanwijzer 3 x knipperen. Dit kun je gebruiken
wanneer ervaren bestuurder bent en je van rijstrook wisseld.

Op de richtingaanwijzerhendel zitten nog een tweetal knoppen, deze hebben andere
functies, kijk in het instructieboekje waar deze voor dienen.
Deze knoppen op het stuur zijn
voor de cruisecontrole. Druk op cruise om de huidige snelheid vast te zetten. De
cruisecontrole neemt de stand van gaspedaal over en regelt de snelheid. Door op
de rem te trappen of de koppeling in te drukken wordt deze regeling weer uitgeschakeld.
Er zijn echter nog meer situaties mogelijk waardoor de cruisecontrole zichzelf uitschakelt
(bijv. een onverwachte snelheid vermindering van meer dan 10 km/h.) Door de schakelaar
met het ronde pijltje te gebruiken zal de gereden vastgezette snelheid automatisch
weer opgepakt worden dus zorg er wel voor dat de auto in de juiste versnelling staat.
Anders zal de motor veel te veel toeren proberen te maken. Lees voor meer informatie
over de cruisecontrole het instructieboekje.
Aan de rechterkant van het stuur
vinden we de hendel om de ruitenwissers mee te bedienen. Als je de hendel naar je
toe trekt dan worden de ruiten met een reinigingsvloeistof besproeid, en gaan de
wissers een paar keer heen en weer. Het regelknopje is voor de intervalinstelling,
hiermee kun je ervoor kiezen hoelang er pauzes zitten tussen het wissen. Lees voor
verdere bediening van de ruitenwissers het instructieboekje.

Deze knoppen bevinden
zich aan de linkerkant van het stuur. Het zijn de knoppen om de verlichting te bedienen.
Ook de mistlampen kunnen hiermee bediend worden. En ook nog de sterkte
van de dashboard verlichting. Denk erom, de mistlampen mag je alleen aanzetten als
het zicht minder is dan 50 meter. En vergeet ze ook niet uit te zetten als het zicht
weer beter is. Het middelste knopje onder is om het brandstofklepje dat zich aan
de buitenkant van de auto bevind te openen van binnenuit.
Onder de verlichtingsschakelaar vinden we de knop van de electronische handrem.
Op de afbeelding hieronder zie je de handgreep om het linkerportier
te openen, aan de rechterkant zit er ook een, en achterin ook. Verder zien we nog
een knopje waarmee we handmatig alle deuren kunnen vergrendelen of ontgrendelen.

Het volgende knoppenpaneel
vinden we in het linkerportier en dient voor het openen van de ramen ontgrendelen/vergrendelen
van de alle ramen. Hier vinden we ook nog de knoppen voor het bedienen van de
spiegels. Drukken we de schakelaar van de ramen in dan gaan deze naar beneden (open
dus) en trekken we aan de schakelaar dan gaan de ramen dicht. Het linkerraam kan
dit ook automatisch. Je hoeft de knop dan niet vast te houden om het raam te openen,
zeker handig wanneer je een parkeergarage in rijdt om het kaartje te pakken.
De bovenste twee knoppen zijn voor de bediening
van de elektrisch bedienbare buitenspiegels. De bovenste schakelaar kun je naar
links en rechts schuiven, en daarmee kies je welke spiegel je gaat bedienen met
de knop die hieronder zit. Deze knop kun je kantelen naar vier richtingen. Kantel
je hem naar voren dan zal de gekozen spiegel naar voren kantelen, naar achteren
kantelt de spiegel naar achteren en naar links en rechts werkt dat net zo.
Handig zo'n parkeersensor... Fileparkeren is toch niet zo moeilijk...?
http://www.youtube.com/watch?v=ROdADu30ZX0