Autotechniek

Motorruimte

Hier bevind zich de motor. Daar moeten we als automobilist ook iets over weten. Dit is geen cursus automonteur, maar een aantal onderdelen moeten we wel bij naam kennen, en ook hun functie. Beweeg de muis over het motorblok en houd 'm ergens even stil om een beschrijving van dat onderdeel te zien! Op sommige onderdelen kun je klikken om naar een uitgebreide beschrijving te gaan. Klik op de uitvergrootte foto om hierboven bij de motor weer terug te komen, zodat je ook weet waar al die onderdelen zitten.

motorAccuKoelvloeistof vuldop Motorkap openingsmechanisme Elektronische ventilator Linkervoorwielophanging Rechtervoorwielophanging zekeringenkast Luchtfilter Stuurbekrachtigingolie vuldop Remvloeistof vuldop en reservoir Motorolie vuldop Koelvloeistof reservoir Hieronder zit de radiator onder. De radiator koelt de koelvloeistof d.m.v. rijwind en/of een ventilator. Stoep Hier kun je de ruitensproeiervloeistof bijvullen, wel eerst de dop eraf draaien. Stoot/steunblokje voor de motorkap Vulopening om de airconditioning bij te vullen, kan/mag alleen in de garage. Dingetje...lol Stoot/steunblokje voor de motorkap Driecilinder benzinemotor Veiligheidshesjes. Doe deze aan als je met pech staat zodat je goed gezien wordt! Reservewiel Dopje Dopje Dopje AccuAccu    

motor

De accu zit in de motorruimte. We beginnen met de accu. Je kunt de accu zien als een oplaadbare batterij. Maar dan wel een hele sterke. Als de motor draait zorgt de dynamo dat de accu opgeladen wordt. De dynamo werkt op dezelfde manier als bij een fiets. Een beweging, in dit geval als de motor draait, bij een fiets als het wiel draait, wordt omgezet in een elektrische spanning. Om een auto te starten is de accu heel belangrijk, deze voorziet de startmotor (een elektromotor) van stroom. De startmotor drijft de motor aan zodat deze ronddraait. Een elektrische vonk laat de motor aanslaan zodat de startmotor overbodig wordt.

Accu

Dit is de accu. De accu heeft net als een batterij, 2 polen, een plus (+) en een min (-) ook wel massa genoemd. De plus pool is afgeschermd omdat deze niet met de minpool in aanraking mag komen, anders ontstaat er kortsluiting. De min pool hoeft niet afgeschermd te worden omdat alle metalen delen van een auto hiermee in aanraking staan.

Onder de motorkap van deze XC40 zit geen oliepeilstok meer. Het olie niveau wordt electronisch gemeten door de boordcomputer. In andere auto's ziet de pijlstok er ongeveer zo uit:

peilstok

De motorolie zorgt er voor dat de motor gesmeerd wordt, zodat de metalen onderdelen in de motor soepel kunnen bewegen. Als er veel te weinig olie in de motor zit lopen we kans dat de motor vastloopt. Dat houdt in dat de motor niet meer kan bewegen en dat de auto dus stil komt te staan. De motor is dan onherstelbaar beschadigd !

Zit er te weinig olie in de motor dan moeten we dit zo snel mogelijk bijvullen. Daarvoor bevind zich onder de motorkap een opening waar we olie in kunnen gieten die dan in de motor terechtkomt. Deze opening is afgesloten met de olievuldop. Zie volgende foto:

koelvloeistof

Als de motor draait produceert deze naast een beweging ook warmte energie. Om deze warmte af te voeren zit er in de auto een radiator, door deze radiator (die voor in de motor te zien is achter de grille) stroomt koelvloeistof. Deze vloeistof stroomt door de motor en neemt de warmte mee naar de radiator, in de radiator wordt deze vloeistof gekoeld door de rijwind. Als we stilstaan, in een file bijvoorbeeld dan zorgt een ventilator achter de grille voor de luchtstroming. De vloeistof kan worden bijgevuld onder de koelvloeistofdop. Zie volgende foto:

koelvloeistof

Om de voorruit zuiver te maken tijdens het rijden is er een reservoir met ruitenwisservloeistof aanwezig. Deze kan worden bijgevuld met een reinigingsvloeistof die speciaal geschikt is gemaakt om niet te bevriezen tijdens de winter.

Hier bijvullen, let er wel op dat je in de winter genoeg antivries erbij gooit anders krijg je problemen! ruitenwisserwater

Het luchtfilter filtert de buitenlucht die de motor aanzuigt. Het filter moet om de paar jaar of als de auto een veeltal kilometers gereden heeft vervangen worden. Dit gebeurt met een grote beurt van de auto.



stuurbekrachtiging

Verder vinden we nog een reservoir met remvloeistof. Dit is een zeer dunne olie die in de remleidingen zit. Deze olie wordt gebruikt om de remblokken met zeer grote kracht tegen de schijfremmen te drukken. Het bijvullen van deze vloeistof gebeurt meestal tijdens een onderhoudsbeurt van de auto in de garage.

Hier moet remvloeistof in! Raadpleeg voor meer informatie over de remvloeistof de handleiding van de auto. remvloeistof

Net als voor de remmen is er ook olie aanwezig voor de stuurbekrachtiging. Ook deze wordt bijgevuld in de garage tijdens een onderhoudsbeurt.

Hier moet de olie in voor de hydraulische stuurbekrachtiging, laat dit door de garage tijdig bijvullen! Zorg dus voor regelmatig onderhoud. Dat doet Rob in dit geval voor je! stuurbekrachtiging

Als een koplamp defect is moet deze zo snel mogelijk worden vervangen om de verkeersveiligheid niet in gevaar te brengen. Denk aan zien en gezien worden!

lampwissel

Volg de instructies uit het instructieboekje om een lamp te vervangen. LET OP, als de lamp net uit is dan is deze zeer warm! Raak ook de nieuwe lamp niet met je blote vingers aan want dan gaat deze sneller stuk, dat komt omdat aan je vingers een zuur of vet zit dat op een warme lamp een bijtende werking heeft. Bij sommige auto's is het zo dat koplampen alleen maar verwisseld kunnen/mogen worden bij een garage.

Hier bevinden zich de zekeringen en andere elektronica. Als een zekering defect is dan eerst de oorzaak zoeken of laten zoeken door de garage en snel vervangen. Mogelijk werkt een vitaal onderdeel van de auto dan niet!

zekeringen

Stap maar in, dan gaan we in de auto te zitten om te zien waar al die lampjes en knopjes voor dienen, ja jij mag achter het stuur! Klik dus op onderstaande foto om verder te gaan.

inauto
Gebruik een kruiskopschroevendraaier om dit klepje te openen Oliepijlstok koelvloeistofdop Koelvloeistofreservoir